Skip to main content

Aantal verkeersdoden 42% gedaald in 25 jaar

Het aantal verkeersdoden in Nederland is in 2024 voor het tweede jaar op rij gedaald. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kwamen vorig jaar 675 mensen om het leven in het verkeer, negen minder dan in 2023 en zeventig minder dan in 2022. Ten opzichte van het jaar 2000, toen er 1.166 verkeersdoden waren, betekent dit een afname van 42% over een periode van 25 jaar. ​

Fietsers 

Sinds 2022 vormen fietsers de grootste groep onder de verkeersdoden. In 2024 kwamen 246 fietsers om het leven, 24 minder dan in 2023, maar nog steeds meer dan het gemiddelde van 199 fietsdoden per jaar tussen 2000 en 2022. Van de omgekomen fietsers reed minimaal 44% op een e-bike. Hoofdletsel was bij 60% van de fietsdoden de belangrijkste doodsoorzaak. ​

Ouderen kwetsbaar 

De meeste verkeersdoden in 2024 waren 80-plussers, gevolgd door 70- tot 80-jarigen. Dit is een verschuiving ten opzichte van 25 jaar geleden, toen vooral jongeren tussen de 20 en 30 jaar slachtoffer waren. Ouderen komen vaker om door een fietsongeluk, terwijl jongeren vaker betrokken zijn bij auto-ongelukken. ​

Daling 

Het aantal inzittenden van personenauto's dat omkomt in het verkeer is de afgelopen 25 jaar het meest gedaald. In 2024 waren er 220 dodelijke slachtoffers onder automobilisten, vergeleken met 543 in 2000. Ook het aantal verkeersdoden onder brom- en snorfietsers is in 2024 met 30 gevallen het laagste in 25 jaar. ​

Belangrijkste oorzaken

Van de fietsers die tussen 2020 en 2024 dodelijk verongelukten, kwam gemiddeld 42% om het leven door een aanrijding met een personen- of bestelauto. Daarnaast verongelukte 31% zonder botsing met een andere verkeersdeelnemer of een vast object, bijvoorbeeld door een val. Bij 60% van de fietsdoden was hoofdletsel de belangrijkste doodsoorzaak. ​

Conclusie

Hoewel het aantal verkeersdoden in Nederland de afgelopen 25 jaar aanzienlijk is gedaald, blijven fietsers en met name oudere verkeersdeelnemers kwetsbaar. De toename van het aantal e-bikes en het lage gebruik van fietshelmen dragen bij aan het risico op ernstig letsel bij ongevallen. 

Bronnen: NOS en CBS

Datum: 17 april 2025
Auteur: DVK Redactie
© De Veiligheidskundige
Premium partners