Sportbegeleider Aaron Delannoy uit Gent daalde in april 2023 met een ongeschikte katrol af van een zogeheten deathride, een afdaling vanuit een toren via een stalen kabel. Eerder op de dag had Aaron honderden leerlingen begeleidt op deze deathride bij Transfo, een voormalige elektriciteitscentrale in Zwevegem. Toen hij zelf naar beneden zoefde brak de katrol af en maakte hij een fatale val van tien meter.
Katrol ongeschikt
Politie en parket hebben het onderzoek naar de val inmiddels afgerond. Hierin is de schuld van de werkgever vastgesteld. De gebruikte katrol bleek ongeschikt voor een deathride en was onjuist bevestigd. De musketon van het harnas had door de twee ogen van de katrol moeten zitten. Dit was niet het geval. De musketon zat maar door één oog. Daardoor brak de katrol. Het was de beslissing van de werkgever om dat type katrol te gebruiken. Aaron was ook niet correct ingelicht over de manier waarop hij de katrol moest bevestigen. Dat is de verantwoordelijkheid van de werkgever, die zich daarmee schuldig maakte aan inbreuk op de arbeidsveiligheid en onopzettelijke doding.Verantwoordelijkheid werkgever
De werkgever, die omwille van het fatale ongeval intussen gestopt is met zijn activiteiten, beseft dat hij verantwoordelijk is en schuld heeft aan het drama. In overleg met de verdachte en de nabestaanden van het slachtoffer, is een procedure van bemiddeling en maatregelen opgestart. Dat is een procedure om geschillen te regelen zonder er een rechtszaak van te maken. Hierbij kan het openbaar ministerie ook een of meer maatregelen voorstellen aan de verdachte. Ook de bepaling van schadevergoedingen maakt deel uit van de procedure die nu is opgestart.Bron: HLN