Het containerschip vertrok op maandag 20 februari 2023 uit de haven van Klaipeda, Litouwen. Op weg naar Riga, Letland, ontstond er een brand in de schoorsteen. De bemanning probeerde de brand nog te bestrijden. Maar toen de elektriciteit aan boord uitviel, stopte ook de brandbluspomp. De bemanning kon niks meer doen om de brand te blussen, waarop het schip werd geëvacueerd.
Belangrijke lessen
Op basis van de onderzoeksresultaten noemt de OvV de volgende lessen:- De bemanning moet goed getraind worden in hoe te handelen in noodsituaties. Weten welke ventilatiekleppen van de noodgenerator zijn, hoort hier ook bij.
- Het is raadzaam om de ventilatiekleppen van de noodgenerator te voorzien van opvallende markeringen. Dit kan voorkomen dat de sluitploeg deze kleppen sluit in geval van brand.
- Bij het starten van de noodgenerator is het belangrijk dat de bemanning controleert of de ventilatiekleppen openstaan.
- Het uitkoken van een thermisch oliesysteem met behulp van uitlaatgassen van de hoofdmotor, zorgt voor een groter risico op brand. Door de hulpketel te gebruiken is de temperatuur makkelijker te beheersen.
- Wanneer het CO₂-systeem gebruikt wordt, is overleg met en toestemming van de kapitein belangrijk. Ook moeten alle bemanningsleden zich melden op een afgesproken verzamelpunt. Zodat je zeker weet dat er niemand meer aanwezig is in een ruimte die gevuld gaat worden met CO₂.
Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid