Meer doden en ongevallen op het spoor afgelopen jaar

Vorig jaar vonden er 22 zware ongevallen op en rond het spoor plaats, waarbij 11 doden vielen. Dat zijn er meer dan in 2020, blijkt uit nieuwe cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dertien van de zware ongevallen vonden plaats op een overweg. Het aantal ongevallen en slachtoffers ligt hoger dan in 2020 toen er 'slechts' acht dodelijke slachtoffers te betreuren waren.

ProRail

Ondanks het feit dat het Nederlandse spoor één van de veiligste van Europa is, er overal ‘groen’ gescoord wordt en er dalende trends zichtbaar zijn, heeft de ILT specifieke aandacht voor een aantal onderwerpen die spoorwegveiligheid aangaan. Vanaf 2020 vindt er bestuurlijk overleg plaats tussen de ILT en ProRail over de risicobeoordelingsmethode van overwegen, ontsporingen/bevestigingsmiddelen en de Havenspoorlijn ten zuiden van Rotterdam. In alle drie de gevallen is de veilige berijdbaarheid van het spoor in het geding. ProRail zet op deze onderwerpen stappen om de spoorwegveiligheid te verbeteren. Bijvoorbeeld door de introductie van concrete onderhoudsnormen. Omdat er zich incidenten blijven voordoen, blijft de ILT ProRail om aansporen om maatregelen te blijven nemen. De ILT monitort de voortgang van deze maatregelen verder met inspecties.

Overwegen

De meeste ongevallen en slachtoffers op het spoor zijn gerelateerd aan overwegen. Bij de 13 ongevallen bij overwegen vallen 9 dodelijke slachtoffers. Overwegveiligheid blijft daarom een belangrijk aandachtspunt. Er worden in 2021 65 overwegen opgeheven en 5 Niet-Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s), omgebouwd naar een beveiligde variant met lichtsignalen en/of spoorbomen. Eind 2021 bedraagt het totaal aantal overwegen 2298, daarvan zijn er 608 nog onbeveiligd. In het jaarverslag van 2020 lag de nadruk op het tempo van opheffen van NABO’s. In 2021 heeft de ILT de focus gelegd op de ontwikkeling van een adequate risicobeoordelingsmethode voor overwegen door ProRail.

Stop-Tonend Seinpassages

In 2021 passeert een machinist 105 keer zonder toestemming een stop-tonend sein, dit is 10 keer meer dan in 2020, maar blijft in lijn met het aantal STS-passages in de jaren ervoor. 21 keer (20%) wordt het gevaarpunt (bijvoorbeeld een overweg of wissel) gepasseerd, wat een risico op een ongeval betekent. Het aantal S-bord-passages daalde in 2021 opnieuw. Het vernieuwen en verduidelijken van de opdrachten op S-borden kan een oorzaak zijn van de afname in deze STS-passages.

Door corona zijn de onderzoeksresultaten uit 2021 niet goed te vergelijken met die uit 2020. Na een afname van het spoorwegverkeer met 8% in 2020 is het aantal treinkilometers in 2021 weer deels hersteld met een groei van 5,4%. Het aantal treinkilometers in goederenvervoer groeit harder dan in het reizigersvervoer.

Lees de resultaten van het onderzoek:
Spoorveiligheid 2021 - factsheet
Jaarverslag Spoorveiligheid 2021

Bronnen: ILT en AD
Home