Robuust basisnet & veiligheid op emplacementen

De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat wil het huidige systeem rond het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor vervangen door een nieuw, beter werkend systeem: het robuust basisnet. Dit is nodig omdat het huidige basisnet in de praktijk niet goed uitvoerbaar is en tot frustratie leidt bij onder andere gemeenten en spoorbeheerders. Gevaarlijke stoffen
In plaats van vaste risicogrenzen komt er een nieuw systeem met zogeheten aandachtsgebieden rond spoorlijnen waar structureel gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
Gemeenten moeten bij bouwplannen binnen deze gebieden expliciet rekening houden met de risico’s van brand, explosie of gifwolk.
Bouwen wordt niet onmogelijk gemaakt, maar vergt wel extra afwegingen en veiligheidsmaatregelen bij bijvoorbeeld scholen of ziekenhuizen.
Niet alle spoorlijnen vallen onder dit basisnet: alleen de belangrijkste routes voor gevaarlijke stoffen. Incidenteel gebruik van andere spoorlijnen blijft toegestaan, zonder extra regels.
Emplacementen
Er komen uniforme veiligheidsmaatregelen voor spooremplacementen waar met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt, in plaats van lokale vergunningsregels.
Lokale overheden mogen geen aanvullende maatregelen meer eisen.
Huidige voorzieningen die niet in de landelijke pakketten passen, worden op termijn verwijderd.
Op emplacementen waar zelden gevaarlijke stoffen zijn, gelden alleen de algemene internationale eisen.
Monitoring en vervolg
Er komt een jaarlijkse monitoring en elke vijf jaar een uitgebreide evaluatie van risico’s, vervoersstromen en maatregelen.
ProRail krijgt de taak om de nieuwe maatregelen uit te werken en toe te passen. Dit kan drie tot negen jaar duren.
Waarom?
Het doel is meer duidelijkheid, minder verschillen tussen regio’s en een betere balans tussen veiligheid en ruimtelijke ontwikkeling. Gemeenten krijgen meer ruimte om te bouwen, maar blijven verantwoordelijk voor een zorgvuldige afweging bij risicovolle locaties. Tegelijk wordt het Rijk verantwoordelijk voor uniforme veiligheidsregels en toezicht.
Lees ook:
OVV wil weging publiek belang tegen arbeidsveiligheid op het spoor
en ons Dossier Spoor
Bron: Rijksoverheid