Skip to main content

Samen naar een veiligere vluchtstrook

Werken op de vluchtstrook is gevaarlijk, zo tonen recente incidenten met wegwerkers opnieuw aan. Daarom sloegen Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, de Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland en Rijkswaterstaat in 2022 de handen ineen. Tijdens een recente bijeenkomst werd stilgestaan bij de uitdagingen, vooruitgang en plannen voor veiligere werkmethoden en innovaties.

Vier werkgroepen in actie

Met zo’n dertig incidenten in de afgelopen maanden klinkt nog steeds de roep om actie. De werkgroepen, waarin alle betrokken partijen samenwerken, richten zich op het nut van vluchtstrookwerkzaamheden, effectieve afschermingen, veiligheidseisen en het uitvoeren van pilots. De gezamenlijke boodschap is duidelijk: werken op de vluchtstrook kan alleen met passende maatregelen.

Bewustwording en alternatieven

Naast technische oplossingen is bewustwording essentieel. Het gedrag van weggebruikers is veranderd: afleiding, ongeduld en asociaal rijgedrag vormen extra risico’s. Dit vraagt om betere rijopleidingen en extra focus in cursussen zoals code 95. Alternatieven zoals rijdende afscheidingen, botsabsorbers en efficiënter gebruik van tekstkarren in plaats van borden worden ondertussen succesvol getest.

Innovatie en cultuurverandering

Innovaties zoals kegelzetmachines en verrijdbare barriers dragen bij aan veiligheid, maar vragen ook om gezamenlijke investeringen en flexibele contracten. Pilots met tekstkarren in plaats van enorme hoeveelheden tijdelijke borden (bij de afsluiting van de A15) en digitale zwaailichten* zijn veelbelovend. Tegelijk is cultuurverandering nodig. Het vraagt durf om vertrouwde werkwijzen los te laten en samen te werken aan een nieuwe, veiligere aanpak.

Samen werken aan oplossingen

De bijeenkomst benadrukte dat opdrachtgevers en aannemers dezelfde ambitie delen: veiligheid voorop. Met duidelijke richtlijnen, samenwerking en het omarmen van innovaties moet werken op de vluchtstrook altijd veilig zijn. Opmerkelijk detail: de geplande 'safety walk' over de vluchtstrook werd afgelast wegens mist.

*'Digitaal zwaailicht' is een geautomatiseerd systeem dat bestuurders waarschuwt voor wegwerkers via het navigatiesysteem. De melding wordt geactiveerd door het inschakelen van het zwaailicht in een werkvoertuig of door een app in de smartphone van de wegwerker.

Eerdere berichten op DVK actueel: afspraken Rijkswaterstaat… en update…

Bron: Bouwend Nederland

Datum: 05 februari 2025
Auteur: DVK Redactie
© De Veiligheidskundige
Premium partners