NB de term 'onbelangrijke' berichten roept wel vragen op. Want: Wie bepaalt dat?
Dit zogeheten recht op onbereikbaarheid hebben wij niet op die manier vastgelegd in Nederland. Een tijd geleden was er wel een wetsvoorstel om een gesprek te beginnen over onbereikbaarheid tussen werkgever en werknemer, zegt Roozendaal. Maar het recht op onbereikbaarheid zoals dat nu in Australië is ingevoerd, kennen wij hier niet. Terwijl steeds meer mensen buiten werktijd beschikbaar zijn en werk verrichten. Op dit moment 42 procent van de mensen, blijkt uit een jaarlijkse arbeidsenquête.
Rust is belangrijk
Hoewel er geen wet is gekomen, vraagt Roozendaal zich toch af hoe een rechter erover denkt als je verplicht wordt om te reageren buiten werktijd. 'Wat mij betreft spreek je een arbeidstijd af en ben je binnen die tijd beschikbaar.' In Frankrijk staat in de wet dat een plan gemaakt moet worden door de werkgever over communicatie buiten werktijden. 'Het lijkt mij dat je daar niet zo snel iets tegen kan hebben.'
Rust is belangrijk, benadrukt Roozendaal. 'Dat zeg ik altijd. Maar aan de andere kant beantwoord ik zelf ook mailtjes in de avonduren en in het weekend. We moeten tegen onszelf in bescherming worden genomen.'
Het gebeurt al dat bedrijven zelf plannen maken over communicatie, weet Anne Megens, directeur beleid en advies bij werkgeversorganisatie AWVN. 'Daar is niet per se een wet voor nodig', vindt zij. Wel kan ze zich voorstellen dat de komende jaren meer aandacht besteed wordt aan dit onderwerp.
Onderdeel goede arbeidsomstandigheden
Impliciet zit het al in de wetgeving. Een werkgever moet zorgen voor goede arbeidsomstandigheden en daarbij hoort dat je voorkomt dat werknemers een te hoge werkdruk ervaren. Het probleem van een nieuwe wet is dat deze lastig uitvoerbaar zal zijn. 'Want wat is de grens tussen noodzakelijk contact en niet-noodzakelijk contact? Je kunt je voorstellen wat voor klachten en vragen dan op ons afkomen', zegt Megens.Ook de AWVN krijgt signalen binnen van mensen die een werk-privébalans moeilijk in te delen vinden. Maar aan de andere kant klinken er geluiden van werknemers die juist heel blij zijn dat ze op tijden kunnen werken, waardoor ze ook hun kinderen naar school kunnen brengen. 'Ze kunnen in de avond dan bijvoorbeeld een uurtje langer door, zodat ze in de ochtend beschikbaar zijn voor het thuisfront. Wat voor de één stress oplevert, reduceert het juist voor de ander.'
Bron: BNR Nieuwsradio en HR Praktijk