'Ben jij de Bezielende Leider?'

zelfhulp voor wie 'nee' moet antwoorden
Met haar boek ‘Ben jij de bezielende leider?’ voegt leiderschapscoach Viola van Guldener een instrument toe aan haar coachingsrepertoire. Van Guldener heeft een achtergrond als chemicus en veiligheidskundige, maar werkt nu aan de chemie tussen mensen. Haar leiderschapscoachingspraktijk richt zich primair op veiligheidsprofessionals en
teamleiders die van betekenis willen zijn. De boektitel suggereert dat je jezelf als lezer een spiegel voorhoudt en al lezend tot een antwoord op de gestelde vraag komt. Dat is echter niet wat je vindt in het boek.

Viola van Guldener bedoelt het boek als een oproep, zo stelt zij. "Het is tijd dat de bezieling weer terugkomt op de werkvloer. En teamleiders hebben dat vermogen." Met 'teamleiders' duidt zij het middenkader aan, operationeel leidinggevenden, de mensen die midden in het werk staan. "Die een groep mensen dagelijks aansturen, inspireren, motiveren of juist afbranden, affakkelen, tekort doen. Dat zijn de mensen die elke dag de afweging maken, tussen dat wat er van hogerhand besloten wordt en dat wat er dagelijks in de praktijk gebeurt. Dat zijn de mensen die het verschil kunnen maken." Al lezend wordt duidelijk dat het boek zich eigenlijk richt op de teamleiders die vastlopen. Die de vraag: 'Ben jij de bezielende leider?' met nee moeten beantwoorden en zelfs het zicht verloren zijn op wat hun drijfveren zijn. Die vinden in dit boek een zelfhulpgids om het pad omhoog weer terug in te kunnen slaan.

De weg terug naar jezelf

Wat is bezieling, in het algemeen en wat is jouw persoonlijke bezieling? Welke mechanismen trekken je daarbij weg? Hoe herken je die en hoe kun je weer terugkeren bij je positieve persoonlijke drijfveren? En hoe kun je vervolgens zo’n proces ook met je team doorlopen? Dat zijn in het kort de stations die je aandoet op weg naar het herstel, het 'ont-dekken van de essentie van jou en jouw team voor betekenisvol werk'. Het is dus een werkboek, met concrete opdrachten om dingen te visualiseren, op te schrijven of bepaalde hoofdstukken die je al voorbij bent weer terug te lezen.

Persoonlijk relaas

Het is een persoonlijk boek geworden, omdat Van Guldener haar eigen leerprocessen, onder meer in de herstelperiode na een burn out, nadrukkelijk in de strijd gooit om de lezer te bemoedigen, te illustreren wat bedoeld wordt, en bruggen te slaan tussen de verschillende hoofdstukken en paragrafen. Voor lezers die niet meteen met zichzelf in de knoop zitten is het allemaal een beetje too much. Ben je op zoek naar een boek waarmee 'ben ik een bezielend leider' echt een open vraag is, dan is dit niet direct je eerste keus. De titelvraag is impliciet al ontkennend voor je beantwoord voordat je de reis door dit boek aanvangt. Voor wie wel aan het werk wil om zichzelf te hervinden is het een toegankelijk instrument, levendig door de vele anekdotes over hoe de schrijfster zichzelf hervond, hoe eenvoudige dingen haar (en zij veronderstelt dat dat jou als lezer ook regelmatig overkomt) van haar stuk brengen om vervolgens te ontdekken dat ze hier juist een verhelderend inzicht aan overhoudt en hoe het opengooien van twijfels de lucht enorm kan klaren.

Toegankelijk

Het boek is geschreven in heldere, toegankelijke taal. Het gebakkenluchtalarm dat bij veel managementboeken luid en onophoudelijk loeit blijft hier stil en dat is een verademing. Daar komt af en toe wel de vaagtaal van de spirituele therapiewereld voor in de plaats, te beginnen op de cover (De essentie van mij voor betekenisvol werk? Whut?). Maar de verhandeling is prima te volgen, ook voor minder doorgewinterde lezers van managementliteratuur. De bekende beeldspraak van de boom met sapstromen helpt je als lezer om op koers te blijven.

Wat wel stoort is het grote aantal taalfouten, slechte taalkeuzes en slordigheden. Persoonsvormfouten, -dt-fouten, betekenisloze stijlfiguren, slordige verwijzingen en wijdlopigheden ontsieren het boek. De schrijfcoach heeft Van Guldener een grote dienst bewezen bij de soul searching die zij nodig had om het boek te kunnen schrijven, zo memoreert ze. Hij heeft echter verzuimd haar een eindredacteur aan te raden, en dat is echt jammer bij een boek waar verder met zoveel zorg aan gewerkt is.

Ben jij de bezielende leider?
Viola van Guldener
Ben jij de Bezielende teamleider?